CAS ZOTTEGEM LINKT MET CAST 2020
"kunst en geschiedenis" Van 03/10/2020 tot 04/10/2020 vertrekkende van het kunsthuis CAS
Noordstraat 39 te Zottegem van 14 tot 18u

🕔01 Oct 2020 09:02

Stadsroute brengt hedendaagse kunst
in diverse historische locaties van de Egmontstad

CAS (Contemporary Art Space) zet de stad Zottegem op de hedendaagse kunstkaart met het evenement CAST, dat loopt over twee weekends op een zevental locaties in het centrum van de Egmontstad. Het Engelse woord 'cast' gaat terug op het Oud-Noorse 'kasta', wat zowel 'werpen' als 'omdraaien' betekent. Het verwijst naar de kracht van hedendaagse kunstenaars om een ander licht te werpen op mens en zijn, om een blad om te draaien en op zoek te gaan naar iets nieuws. En dat is in deze barre Coronatijden meer dan nodig. Nadine Prieels, onlangs nog medecurator van de uiteindelijk wegens Corona op de valreep afgelaste kunstroute 'Steengoed' te Balegem-Oosterzele, bracht rond dit thema een verzameling kunstvormen en kunstenaars samen, waarbij zij klemtonen heeft gelegd op diversiteit en op de confrontatie tussen werkelijkheid en utopie. De route werd bewust kort gehouden en geconcentreerd op de stadskern, die een rijke geschiedenis met zich draagt, waarop de deelnemende kunstenaars inspeelden.

CAST

De Engelse term 'cast' verwijst met zijn vele betekenissen naar de veelzijdigheid op de hedendaagse kunstscene. Zo betekent 'cast' onder meer gietvorm of afgietsel, zich aldus rechtstreeks verankerend aan de kunstenterminologie. Maar het woord betekent ook een groep van actoren die zijn gekozen om een bepaalde rol te spelen, bijvoorbeeld in een film, en, bij overdracht, ook in een kunstevenement. Belangrijk acht de CAST-curator de etymologische link met het Oud-Noorse 'kasta', wat behalve 'werpen' ook 'omdraaien' betekent. En moge dat nu net zijn wat een hedendaags kunstenaar met de toeschouwer van zijn werk wil doen: hem in zijn alledaagse bestaan even doen stilstaan, hem zich even doen omdraaien en ademhalen, iets veranderen in hem en in de wijze waarop hij de wereld om hem heen beschouwt, hem doen uitkijken naar iets nieuws.

Historisch

De stadsroute knoopt al van bij de startlocatie aan bij de geschiedenis van Zottegem, met de textielwijk van de Cantaertfabriek. Zij start met name in het CAS-kunsthuis , recht tegenover de fabriek en middenin de rijen arbeidershuizen van weleer. In de benedenruimten van dit oude volkscafé confronteert CAST enkele originele werken van grootheden zoals Bram Bogaert, Karel Appel en Guillaume Corneille, waaronder een zeldzame eglomisé (schildering op glas), met hedendaagse beeldend kunstenaars. Eddy Joseph De Bufs Bird Watcher hangt onderste boven aan de balken van de oude caféschuur, terwijl Stefaan van Biesen met zijn nooit eerder vertoonde 'Hythlodaeus' in een aantal aquarel-tekeningen en maquettes een contemplatieve wandeling maakt tussen het menselijke streven naar utopia en het zich in de werkelijkheid vaak voordoende dystopia. Theo Van de Vijver tast met zijn computergestuurde monoprints de grenzen af tussen techniek en emotie. Ook zijn werk beweegt zich tussen orde en chaos, tussen utopia en dystopia.

Fabriek

Marc Galle gaat in de fabriek conceptueel tewerk met monumentale installaties

Het CAS-kunsthuis kijkt uit over het uitgestrekte, vervallen fabrieksdomein van de familie Cantaert, dat weldra zal worden gesloopt om plaats te bieden aan een nieuwe woonwijk en enkele woonblokken. Deze locatie is historisch verankerd met hedendaagse kunst dankzij de happening 'Kunst in de fabriek', waarbij de Dulcia-breigoedfabriek in maart 1969 het driedaagse speelveld was voor de Vlaamse kunstenaars Roger Raveel, Raoul de Keyser, Etienne Elias, Antoon De Clerck en Roland Jooris, en de Nederlander Reinier Lucassen. Dat evenement betekende de doorbraak van een nieuwe figuratieve kunststroming: de Nieuwe Visie. Nu, ruim 50 jaar later, zijn de verwaarloosde fabriekshallen andermaal het decor voor hedendaagse kunst, met fotografen, installatie-kunstenaars, schilders en een graffiti-artiest. Fotografe An Deceuninck creëert met bewerkte foto's vanuit de haar intrigerende figuur van de kraai als mysterieuze vogel, een kleurrijke, fantastische, ook vaak utopische wereld op de grens tussen hier en hiernamaals. Maarten Marchau richt dan weer de lens voornamelijk op het dynamische, vrouwelijke naakt. Conceptueel installatiekunstenaar Emiel De Roover spreidt zijn verhaal uit over duizenden ontvangen of verstuurde wenskaarten, die hij  laat zegenen in een wijdingsperformance op 26 september om 16u. Ook Marc Galle gaat in de fabriek conceptueel tewerk met monumentale installaties die inspelen op de teleurgang van de eens zo bloeiende textielfabriek. Philippe Badert, integreert enkele experimentele 'onderwaterwerken' in een duistere fabrieksalkoof. Kymo One ten slotte bracht enkele grote muurschilderingen aan in het door vandalen en brand geteisterde kantoorgedeelte van de oude fabriek.

Kasteelcrypte

Nog historischer wordt het in de eeuwenoude gewelfde crypte van het Egmontkasteel, waarin Matthieu Lobelle poëtische witte beelden integreert, waaronder een ondersteboven hangende boom, die als het ware uit het kasteel naar beneden groeit en zich daarvan draaiend wil losmaken. Elfie Kristiana schreeuwt dan weer letterlijk haar onvervulde kinderwens uit in een beklijvende video en een reeks kleine polaroidachtige foto's die de kwetsbaarheid van het leven afzetten tegen de ruwe 'onderwereld'.

Marktplein

Stefan Papco een grote houten figuur uit zijn reeks Citizens

In de majestueuze raadszaal van het oude stadhuis vereeuwigt collagist Bram Antheunis een aantal bekende en minder bekende Zottegemnaars in een foto/collage-installatie. In de verzonken ruimte onder de glazen koepel die op het marktplein tegen de dekenale kerk aanleunt en toegang geeft tot de grafkamer van Lamoraal Egmont, toont Stefan Papco een grote houten figuur uit zijn reeks Citizens. Het gaat om beelden van bekende Tsjechische bergbeklimmers die de kunstenaar uiteindelijk wil plaatsen bovenop de bergen die zij hebben beklommen.

Stedelijke academie en nieuw stadhuis

het kunstenaarsduo Jadot & Barbier en het werk 'Guillotine'

In de exporuimte van de Stedelijk Academie voor Beeldende Kunsten tekenen enkele van de leerkrachten present. Fotografe Hanne Lamon vangt tedere, intimistische portretten en landschappen in afgemeten belichtingen. Jeroen De Wandel combineert fotografische materialen uit zijn persoonlijk archief om nieuwe beelden mee samen te stellen. Houtskooltekenaar Kevin Vanwonterghem schept mentale landschappen uitgaande van de fysieke natuur. Schilder Francis Bekaert creëert eigenzinnige beelden tussen figuratie en abstractie. In het stookketelmuseum tussen de SABK en het nieuwe stadhuis zoekt het kunstenaarsduo Jadot & Barbier ten slotte aansluiting met de Zottegemse geschiedenis, meer bepaald de onthoofding van de graaf van Egmont in 1568, in het werk 'Guillotine', een installatie met een gouden feestgordijn waarvan de doorgang is weggesneden. De installatie staat symbool voor het eindpunt van de route, waarbij het (kunsten)feest letterlijk wordt onthoofd. Boven de ingang van het administratief centrum hangt van hetzelfde kunstenaarsduo het werk 'Exit - Party on Top', een installatie met goudkleurige feestslingers, die laat vermoeden dat het feest van de kunst nooit helemaal ten einde zal zijn...

Praktisch

De route strekt zich uit over een loopafstand van ongeveer één kilometer, vertrekkende van het kunsthuis CAS, Noordstraat 39 te Zottegem.
Zij is open op 3 en 4 oktober, telkens van 14 tot 18u.

Nieuwsbrief

Laatste Nieuws

CAS ZOTTEGEM LINKT MET CAST 2020
"kunst en geschiedenis"

Van 03/10/2020 tot 04/10/2020 vertrekkende van het kunsthuis CAS
Noordstraat 39 te Zottegem van 14 tot 18u

KRIS MARTIN
EXIT

Van 19/05/2020 tot 03/01/2021 S.M.A.K. - GENT

TIM VOLCKAERT
any solution is good for an answer

Van 04/06/2020 tot 16/08/2020 DE GARAGE - CC MECHELEN

HANS DEFER, MATTHIEU LOBELLE
& HANNE LAMON - What we do is secret

GALERIE S&H DE BUCK - GENT

Facebook