LEONARDO: Experience a Masterpiece

🕔14 Aug 2019 23:21

National Gallery onthult beelden van ‘abandoned’ angel and Christ onder zijn The Virgin of the Rocks.
Een grensverleggende nieuwe Leonardo-ervaring voor dit najaar.

Leonardo: Experience a Masterpiece

Commissioned and Produced by the National Gallery, London. Created by 59 Productions

Open to public: Saturday 9 November 2019 – 12 January 2020

Nieuw wetenschappelijk onderzoek door de National Gallery in Leonardo da Vinci's “The Virgin of the Rocks” (ongeveer 1491/2-9 en 1506-8) geeft nieuwe inzichten in de compositie die hij begonnen was voordat hij deze verliet voor de versie die we vandaag te zien krijgen. De tekeningen, onder een van de populairste schilderijen van de Gallery, zijn zichtbaar geworden bij een nieuw diepgaand onderzoek.


Tracing of the lines relating to underdrawing for the first composition, incorporating information from all technical images
© The National Gallery, London

 

Een eerdere ontdekking in 2004/05 toonde aan dat de compositie van de Maagd was aangepast, maar er waren slechts hints van de andere figuren die verondersteld werden deel uit te maken van het eerste ontwerp. Na maanden van Cutting-Edge onderzoek met behulp van de nieuwste beeldbewerkingstechnieken, is er meer informatie onthuld over de eerste en tweede compositie onder het schilderij. Nu kunnen Leonardo’s eerste ontwerpen voor de engel en de zuigeling Christus worden gezien, het toont aanzienlijke verschillen in hoe ze kijken in het afgewerkte schilderij.


Macro XRF map showing distribution of zinc revealing angel and baby of the first composition (under the landscape at the right side of the painting)
© The National Gallery, London
 

In de verlaten compositie worden beide figuren hogergeplaatst, terwijl de engel naar buiten kijkt naar beneden op de zuigeling Christus met wat een veel strakkere omhelzing lijkt te zijn. Deze nieuwe beelden werden gevonden omdat de tekeningen werden gemaakt in een materiaat zink bevatte, en kon worden gezien in de macro x-ray fluorescentie (MA-XRF) kaarten die laten zien waar dit chemische element aanwezig waren, en ook via nieuw infrarood-en hyperspectrale Imaging.

Detail from hyperspectral imaging data, revealing the drawing for the angel and baby of the first composition (under the landscape at the right side of the painting 
© The National Gallery, London

Waarom Leonardo deze eerste compositie verliet, blijft nog steeds een mysterie. Het nieuwe onderzoek toond zijn karakteristieke uitwerking en aanpassingen van tekening naar schilderij. Zo werd de hoek van het hoofd van de zuigeling Christus veranderd zodat hij in profiel werd gezien, terwijl sommige delen van het krullend haar van de engel zijn verwijderd. Er werden ook handafdrukken zichtbaar als gevolg van het afwerken van de priming op het paneel om een gelijkmatige laag van meer of minder uniforme dikte te creëren. Waarschijnlijk het werk van een assistent, maar misschien van Leonardo zelf.

500 jaar na zijn dood blijft Leonardo een van 's werelds meest populaire kunstenaars en de National Gallery zal met “Leonardo: Experience a Masterpiece” een meeslepende verkenning worden van zijn genie als schilder, met de nadruk op de The Virgin of the Rocks  (Maagd van de rotsen). Vanaf 9 november 2019 worden de galerijen op de begane grond volledig getransformeerd in een ruimte die dit schilderij onderzoekt te samen de inventieve geest die het heeft gecreëerd.

Leonardo Studio Visualisation
© 59 Productions

Een breed scala aan multi-zintuiglijke ervaringen zal worden gepresenteerd in vier aparte kamers. Bezoekers zullen in staat zijn om in een soortgelijke kapel-setting te stappen en te zien wat kunsthistorisch onderzoek inhoud en hoe de opbouw van het schilderij er misschien uit zag. Men zal in staat zijn om met een eigen onderzoek dit werk van Leonardo te verkennen met de specifieke composities waarvan het schilderij ons heeft geïnformeerd. Daarnaast kan men zien hoe Leonardo zijn wetenschappelijke studies gebruikte om sterke effecten van licht en schaduw in zijn schilderij te creëren. Het moderne ontdekkingsproces in een conservatie Studio, waar de mysteries en geheimen van een schilderij bloot worden gegeven.

Deze ervaring is gemaakt door 59 Productions, het meervoudig bekroonde gezelschap van artiesten, architecten, ontwerpers en technologen achter onder andere het video ontwerp van de openingsceremonie van de London 2012 Olympic Games. Tentoonstellingen en installaties hebben een prominente rol in de selectiecommissies van het bedrijf.

Dr. Gabriele Finaldi, directeur van de National Gallery, zei: "deze tentoonstelling vertegenwoordigt een fascinerende nieuwe stap voor de National Gallery, het combineren van het meest recente technische onderzoek op de Maagd van de rotsen met een meeslepende, omhullende ervaring, waardoor bezoekers de kans krijgen om het creatieve proces van Leonardo da Vinci te verkennen bij het maken van dit meesterwerk. "

Dr. Caroline Campbell, directeur van collecties en onderzoek, zei: "door de aard ervan vindt veel van het onderzoek dat we in de National Gallery doen plaats in gesloten studio's, laboratoria en bibliotheken. Dit is een spannende kans om niet alleen onze innovatieve bevindingen te delen, maar ook om het publiek uit te nodigen om te verkennen en te communiceren met wat we hebben gevonden. "

Richard Slaney, Managing Director van 59 Productions, zei: "59 producties zijn enthousiast om de eerste digitale LED-ervaring voor de National Gallery te creëren, waarmee bezoekers de fascinerende lagen van dit iconische meesterwerk kunnen verkennen in een meeslepende wijzer. We werken in de Nexus tussen technologie en kunst, en zijn gepassioneerd over het toepassen van de nieuwste geavanceerde technologieën in het nastreven van ongelooflijke storytelling-iets dat goed lijkt overeen te stemmen met Leonardo's brede kijk op de wereld. Door zich te concentreren op dit ene kunstwerk, zal de ervaring bezoekers introduceren in de gedurfde technieken en innovatieve aanpak van Leonardo, waardoor het gevoel verkwikkend en relevant is voor het hedendaagse publiek.

Leonardo da Vinci 1452 - 1519
The Virgin with the Infant Saint John the Baptist adoring the Christ Child accompanied by an Angel ('The Virgin of the Rocks')
Short title: The Virgin of the Rocks
about 1491/2-9 and 1506-8
Oil on poplar, thinned and cradled
189.5 x 120 cm
© The National Gallery, London

Leonardo: Experience a Masterpiece
Commissioned and Produced by the National Gallery, London. Created by 59 Productions

Open to public: Saturday 9 November 2019 – 12 January 2020
Gallery opening hours
Daily 10am–6pm (last admission 5pm)
Fridays 10am–9pm (last admission 8.15pm)
www.nationalgallery.org.uk/Leonardo

Created in 2006 and led by directors Leo Warner, Mark Grimmer, Lysander Ashton, Richard Slaney and Anna Jameson, 59 Productions offers world-leading expertise in design for stage and live events. They are the go-to team for generating creative and technical ideas to realise ambitious artistic projects across a range of disciplines: from architectural projection-mapping to exhibition design, VR experiences to events, theatrical design to technical consultancy.


Virgin of the Rocks - raking light detail of the Virgin’s eye and cheek including the palm print in the priming layer
© The National Gallery, London