SHOZO MICHIKAWA EN MARTINE THOELEN

🕔18 Aug 2019 11:30

Martine Thoelen is wat men noemt een talentrijke multidisciplinaire kunstenaar. Na haar opleidingen aan de Provinciale Kunst Humaniora en de Academie voor schone Kunsten te Hasselt legde zich toe op de schilderkunst. Dit is hoe De Standaard Weekblad en Knack journalist Filip Huysegems haar werk omschrijft:
“Sinds 2013 vertonen de schilderijen van Martine Thoelen een intrigerende samenhang. Het lijkt alsof er voor haar een zolder van herinneringen is opengegaan waaruit zij sindsdien inspiratie put. 'Herinneringen' mogen we hier niet letterlijk of biografisch begrijpen. Het gaat niet om voorstellingen van een persoonlijke geheugeninhoud. Veeleer betreft het een sfeer, een besef van het verglijden van het moment, een verzuchting over voorbije dingen die Goethe beschreef als 'Verweile doch, Du bist so schön'.
Ook stilistisch is de samenhang hecht. We merken op deze doeken duidelijk dat er met verf is gewerkt, we herkennen de smeuïgheid, dan wel de transparantie ervan, het penseel heeft sporen nagelaten. Dat is een statement in deze digitale tijden. Foto, film en video in de kunsten kunnen mooi zijn, meeslepend, ontroerend, en uitstekend geschikt om het moment vast te houden, maar die eigentijdse beeldmedia zijn lichaamloos. In veel gevallen bestaan de beelden slechts uit oplichtende pixels.
De schilderijen van Martine Thoelen daarentegen zijn opgetrokken uit tastbare materie. Je krijgt bijna zin om met je vinger te voelen of de verf al droog is. Verf plaatst de dingen, beter nog dan een beeldhouwwerk, 'binnen handbereik', want we zien kleur en glinstering en voelen haast hun temperatuur, zo aanraakbaar worden ze.
Verf levert meer op dan pure voorstelling, ze biedt ons ook een expressie, zodat we kunnen gaan meetrillen met het afgebeelde. We glippen als het ware in het schilderij binnen om het meevoelend te verkennen. Het is een doordringen tot de intimiteit van het bekekene. Men noemt een schilderij wel eens een omlijst venster dat openstaat op wat het toont, maar correcter is het om een schilderij te zien als kluis in de muur waarin een ervaringswereld is opgeslagen.
Martine Thoelens werk is een eerherstel van de manuele vaardigheid en het plezier van de uitvoering. De al genoemde expressiviteit van de penseelstreek, maar ook haar voorliefde voor gemengde, tertiaire kleuren onderstutten de tedere melancholie die sinds 2013 haar waarmerk is.”

MARTINE THOELEN, De Roos van Brugge, 48 x 59 cm - acrylic on canvas

Sinds een aantal jaren heeft Martine Thoelen zich ook succesvol weten te verdiepen in in porselein en onmiddelijk in bone china als materie om vorm te geven aan haar expressie. Met als resultaat porseleinenwerken die titels dragen als: “it was never my intention”, “to stop is to die” en de alom gekende “written letters”. Deze werken van Martine Thoelen kunnen niet beter omschreven worden zoals Filip Huysegems dit heeft gedaan voor haar schilderijen.
(Bone China ook Beenderporselein of ivoorporselein genoemd is een porseleinsoort van hoge kwaliteit, gemaakt volgens een speciaal procedé. Het procedé is uitgevonden in 1749, door Thomas Frye, kunstenaar en technisch directeur van de Bow porseleinfabriek in Groot-Brittannië. Later werd dit procedé door Spode verder ontwikkeld. De voor porseleinaarde (de klei) gebruikelijke grondstoffen, kaolien, veldspaat en kwarts worden vermengd met 40 tot 50% as van runderbeenderen (calciumfosfaat). Hierdoor ontstaat het sterkste porselein dat er is en krijgt het een specifiek ivoorkleurig (een geelachtig wit) uiterlijk.
Beenderporselein kan door haar samenstelling worden gebakken bij een temperatuur van ongeveer 1250°C, hetgeen lager is dan bij gewoon porselein. Om die reden wordt ook wel van 'zacht' porselein gesproken. Beenderporselein is doorschijnend: het laat licht door.
)

Maar Martine Thoelen blijft zichzelf uitdagen en zo heeft ze vorige week kunnen samenwerken met niemand minder dan de Japanse grootmeester van de Keramiek SHOZO MICHIKAWA. De eerste en enige buitenlandse kunstenaar die onder andere werk heeft mogen tonen in De Verboden Stad van Beijing. Zijn keramische sculpturen weerspiegelen de ongetemde en ruige schoonheid van de landschappen van het meest noordelijke eiland van Japan, Hokkaïdo. Shozo Michikawa gebruikt de draaibank voornamelijk als creatief hulpmiddel om zijn sculpturen te manipuleren, verandering van vorm in te voeren, te snijden en het geven van facetten aan klei voor de realisatie van zijn composietstructuren.

We zullen nog even geduld moeten oefenen voordat we het resultaat van deze samenwerking in het oeuvre van Martine Thoelen kunnen ontdekken. De confrontatie van de poëtische en tedere melancholie van Martine Thoelen en de ruige ongetemde Shozo Michikawa. Ik kijk er naar uit en In afwachting kunnen we eind dit jaar recent werk van Martine Thoelen ontdekken bij Galerie Dessers te Hasselt.





We zullen nog even geduld moeten oefenen voordat we het resultaat van deze samenwerking in het oeuvre van Martine Thoelen kunnen ontdekken. De confrontatie van de poëtische en tedere melancholie van Martine Thoelen en de ruige ongetemde Shozo Michikawa. Ik kijk er naar uit en In afwachting kunnen we eind dit jaar recent werk van Martine Thoelen ontdekken bij Galerie Dessers te Hasselt.





Link naar de kunstenaarspagina van Martine Thoelen op KUNSTMAGAZINE

Nieuwsbrief

Laatste Nieuws

KRIS MARTIN
EXIT

Van 19/05/2020 tot 03/01/2021 S.M.A.K. - GENT

TIM VOLCKAERT
any solution is good for an answer

Van 04/06/2020 tot 16/08/2020 DE GARAGE - CC MECHELEN

HANS DEFER, MATTHIEU LOBELLE
& HANNE LAMON - What we do is secret

GALERIE S&H DE BUCK - GENT

AGNES GUILLAUME - Grounding Dreams
& MICHEL BUYLEN - The right Confusion

Van 14/05/2020 tot 28/06/2020 GALERIE DE ZWARTE PANTER - ANTWERPEN

Facebook