DE ONLINE KUNSTMARKT CIJFERS EN VOORUITZICHTEN - DEEL 1

🕔27 Jul 2019 12:35

De online kunstmarkt

2018 bracht niet veel verandering met zich mee voor de online kunstmark. Maar voor 2019 wordt het uitkijken naar consolidaties of slachtoffers wegens een overaanbod aan spelers in dit marktsegment. Het vertrouwen over de toekomst bij online platforms is dit jaar overigens aanzienlijk gedaald. In bijna alle investeringsplannen van de online kunstmarkt ging men er vanuit veel sneller rendabel of toch minstens break even te zijn.

In 2018 werd er in de kunstmarkt ook heel veel aandacht gegeven aan de blockchain technologie, waarover er vaak in een onbegrijpelijke taal wordt gesproken. Blockchain heeft zeker zijn nut voor de rapportering van de herkomst, de authenticiteit en de staat van bevinding van een werk. Maar ‘momenteel’ is het zeker niet het wondermiddel zoals het werd aangekondigd dat een oplossing biedt aan alle problematieken.

De online kunstmarkt heeft mee mogen profiteren van de algemene groei van de kunstmarkt na de financiële crisis in 2009. De evolutie van de wereldeconomie en de politieke onzekerheid zal dit jaar een grote test zijn voor de flexibiliteit bij de online kunstkopers.

Alhoewel dat uit onderzoek blijkt dat 77% van de online kunstplatformen de toekomst positief te gemoed zien. Is dit een aanzienlijke terugval van de 96% in 2018.

Consolidering
71% van de online platforms verwacht een consolidatie voor de komende 12 maanden.

Vertrouwen
55% van de ondervraagde online kunstkopers denken de volgende 12 maanden meer kunst aan te kopen. In 2018 was dit nog 52%. Nochtans, de vooruitzichten onder jongere kunstkopers (leeftijd tot en met 35 jaar) tempert jaar-op-jaar. Wanneer 56% stelt dat ze waarschijnlijk meer online kunst zullen kopen, was dit in 2018 nog 63%.

Social Media
Instagram blijft vooruitgang boeken als favoriete social media platform. 65% van de ondervraagde geven aan Instagram de voorkeur bij kunst gerelateerde doeleinden, wanneer dit nog 63% was in 2018.

Offline verus Online
Meer en meer kunstkopers geven een voorkeur aan online kunst aan te kopen ten opzichte van offline aankopen.
29% van de millennium kunstkopers zegde dat online hun voorkeur geniet, vergeleken met 14% vorig jaar.

E-commerce
Er wordt geschat dat e-commerce een algemene groei van 18% kende in 2018. De online kunstmarkt heeft mee mogen profiteren van de gewoonte dat men aankopen realiseert op het internet. 73% van de kunstkopers zegt dat ze voordien ook producten hebben aangekocht in een zelfde prijssegment. Hierdoor kende de online kunstverkoop een stijging van 68% ten opzichte van 2017.

De millennials
Een groter aantal millennials kocht de laatste 12 maanden kunst online. En 79% verklaarde meer dan één aankoop te hebben verricht (een stijging tov de 64% in 2017). De nieuwe kunstkopers geven ook blijk van een groter engagement.

Een nieuwe generatie
Onder de millennials zegde 23% dat ze nog nooit een kunstwerk hadden aangekocht in fysiek ruimte (bijvoorbeeld galerij, veilinghuis of kunstbeurs) voorafgaand aan het online kopen van kunst, tegenover 18% vorig jaar. Wat aangeeft dat de online kunstmarkt een belangrijke rol speelt bij het opleiden en introduceren van een nieuwe generatie kunstverzamelaars.

Blockchain
De invoering van blockchain-technologie in de kunstwereld verloopt traag omdat er geen overtuigende projecten worden gerealiseerd. Hoewel de technologie hier is om te blijven en verder zal evolueren, blijft de meerderheid van de kunstwereld op loer liggen en wacht men af hoe dit zich gaat evolueren.

Herkomst en eigendom
Herkomstherkenning en eigendomsregistratie blijven op dit moment de meest relevante projecten voor blockchain in de kunstmarkt. De helft van de online platforms zei dat een eigendomsregister voor de kunst- en verzamelobjecten het meest waarschijnlijke gebied zou zijn waar de blockchain-technologie slaagkans heeft.

Gemeenschappelijke eigendom
Kan gemeenschappelijke eigendom een instapmogelijkheid zijn voor jonge kopers die willen investeren in de kunstmarkt? 51% van de kopers van kunstwerken onder de 30 jaar die werden ondervraagd, zeiden dat ze gemeenschappelijke eigendom van kunst als een vorm van investering zouden beschouwen. 43% van de nieuwe kunstkopers (degenen die minder dan drie jaar kunst hebben verzameld) toonde ook een verlangen naar Gemeenschappelijke kunstbezit.

Ondanks dat de online kunstmarkt tussen 2013 en 2015 tussen de 20-25% groeide (vergelijkbaar met de groeipercentages in de online luxegoederen industrie), vertonen de laatste 36 maanden tekenen van vertraging, waarbij de groeipercentages voor het derde jaar op rij stagneerden.

De verkoop op de online kunstmarkt

Hoewel er in 2018 sprake was van een aanzienlijke spreiding van de groeipercentages tussen de verschillende online kunsthandelplatformen, vertoonde het geschatte totale online verkoopcijfer van $ 4,64 miljard een stijging van 9,8% ten opzichte van vorig jaar, vergeleken met de 12% groei die in 2017 werd waargenomen. wil dit niet zeggen dat alle online platforms aan een trager tempo groeien. Openbare gegevens van Sotheby’s, Christie’s en Heritage Auctions tonen aan dat hun online groei in 2018 tussen 11% en 17% lag.

Een te lage investering in technologie kan de groei voor deze sector vertragen. Terwijl veel veilinghuizen zich snel aanpasten aan het nieuwe digitale tijdperk, krijgen andere delen van de industrie, zoals galeries en dealers, nog steeds geen grip op de online kunstmarkt en weten nog niet of ze deze moeten omarmen, en hoe ze dit moeten aanpakken. Pas onlangs hebben we grote galerieën gezien die online kijkruimtes hebben opgezet, waarbij David Zwirner in januari 2017 zijn online kijkzaal heeft gelanceerd en in juni 2018 vergezeld werd door een vergelijkbaar initiatief van Gagosian. Het valt te voorzien dat Soortgelijke initiatieven zullen volgen in de komende 12 maanden bij andere galerijen en dealers.

Hoewel de groei vertraagde, zijn er aanwijzingen dat huidige kopers meer online kopen. We schatten een gemiddelde toekomstige groei van de online kunstmarkt van 15% per jaar. Dit is dezelfde als in het rapport van vorig jaar, maar een daling ten opzichte van de 19,5% in 2017. Op basis van dit groeitraject kunnen we verwachten dat de online kunstmarkt in 2024 $ 9,32 miljard waard zal zijn.





 

Ondanks dat 77% van de ondervraagde online kunstplatformen voor de komende 12 maanden positieve vooruitzichten heeft betreffende de online kunstmarkt, voorziet 19% van de platformen een groeistilstand in 2019, tegen 4% vorig jaar.


De evolutie van de online kunstplatformen


Consolidatie nog steeds aanbod
Eenenzeventig procent van de platformen verwacht in de komende 12 maanden meer consolidaties tussen de online kunstplatformen, ten opzichte van 81% in 2018. 16% is echter van mening dat er in 2019 geen consolidatieactiviteit zal zijn, tegen 4% in 2018.
Van degenen die geloven dat er consolidaties zullen plaatsvinden, verwacht 63% dat dit horizontale fusies zullen zijn (bedrijven die in dezelfde markt opereren), tegenover 37% die vertelden dat er sprake was van verticale fusies (bedrijven die in verschillende segmenten van de markt opereren).
Dit duidt erop dat grotere online kunstplatformen kleinere nichespelers zullen blijven absorberen om hun geografische bereik te verbreden en / of toegang te krijgen tot nieuwe verzamelsegmenten.

Fusies en overnames
Het was een relatief rustig jaar in termen van fusies en overnames. Barnebys, de zoekmachine voor design, antiek en kunst community’s, heeft in de afgelopen 18 maanden CollectorsWeekly.com, Simple Auction Site en de waarderingsservice ValueMyStuff overgenomen, terwijl Sotheby’s dieper in de online decoratieve kunstensector is gestapt, door Viyet.com over te nemen, een online marktplaats voor vintage en antiek meubilair en decoratieve objecten.

Zullen er veel of weinig winnaars zijn?
Eenenveertig procent van de online platformen denkt dat de online kunstmarkt zal convergeren naar één of een paar wereldwijde platformen (hetzelfde als in 2018), maar de lage fusie- en overnameactiviteit in de afgelopen 12 maanden kan suggereren dat dit scenario enigszins ver weg is. Nog eens 41% van de online platformen gelooft dat de online kunstmarkt categorie-specifiek zal blijven (van 32% in 2018), waarbij bepaalde platformen specifieke verzamelsegmenten domineren (zoals fotografie, prenten, meubels, design en hedendaagse kunst).

Intensere competitie tussen online galerieplatformen
De concurrentie neemt toe tussen online galerieplatformen. Terwijl 50% van de online platformen verwachtte dat online veilingen vorig jaar de meest concurrerende sector was, geloofde slechts 18% dat dit de komende 12 maanden het geval zal zijn. In plaats daarvan neemt de concurrentie toe tussen online galerieplatformen, waarvan 46% van de online platformen dat aangeeft (van 38% in 2018).

Financiële gegevens worden een uitdaging
Eenendertig procent van de online platformen zei dat data en analyses vorig jaar een gebied van hevige concurrentie vormden, waarbij veel van de platformen hun eigen data- en analyseplatformen lanceerden of overwogen deze te lanceren. Slechts 11% is van mening dat dit item dit jaar een gebied van sterke concurrentie wordt. Dit kan erop duiden dat bedrijven voor gegevens en analyse van kunst nog steeds moeite hebben om de beste manier te vinden om inkomsten te genereren uit de investering in gegevensinfrastructuur en analyse voor de kunstmarkt.

Logistiek een belangrijke hindernis voor toekomstige groei
Logistiek blijft ook een belangrijke hindernis, met de helft van de platformen die beweren dat de levering en verwachtingspatroon belangrijke obstakels zijn voor verdere groei op de online kunstmarkt.

Oude gewoonten versus online strategie
Slechts 38% van de online kunstplatformen zegden dat ze een fysieke aanwezigheid hadden opgezet of overwogen om hun online verkopen aan te vullen, een daling van 44% in 2018, en een teken dat de meerderheid van de online platformen zich richt op hun online strategie.

 

Instagram is de favoriet geworden om te ontdekken, te volgen, te zien wat trendy is, en uiteindelijk er kunst te vinden om te kopen.


De toenemende invloed van sociale media in de kunstwereld

Welke invloed heeft sociale media op de kunstmarkt en welke patronen zien we opkomen? In dit gedeelte wordt ingegaan op enkele van de belangrijkste trends op het gebied van sociale media en de kunstwereld.

In 2017 haalde Instagram Facebook in en werd het voorkeurskanaal voor sociale media voor de kunstwereld, en in een zeer korte tijd is het superieur geworden aan elk ander platform voor sociale media. Dit roept de vraag op of Instagram de grootste bedreiging of kans is geworden voor kunstenaars, de traditionele kunstmarkt en bestaande online kunstplatforms.

In januari 2019 had Instagram meer dan 1 miljard maandelijkse actieve gebruikers (een stijging van de 800 miljoen in januari 2017). Instagram blijft het favoriete sociale mediaplatform van de kunstwereld, met 65% van de ondervraagden die het als voorkeurskanaal voor kunstgerelateerde doeleinden verkozen (van 63% in 2018 en 57% in 2017). Hoewel het nog steeds het op één na populairste sociale mediakanaal is, is de bekendheid van Facebook afgenomen, waarbij slechts 33% van de ondervraagden het beschouwt als hun favoriete sociale mediaplatform (van 38% in 2018 en 49% in 2017). LinkedIn en Twitter worden ook gebruikt, maar meer in de context van professioneel netwerken en nieuwsverspreiding, eerder dan als een hulpmiddel om artiesten of ontwikkelingen in de kunstwereld te ontdekken en te volgen.

34% van allen die deze enquête hebben beantwoord (waarvan 43% jonger dan 35 jaar) zei dat sociale media hun besluitvorming bij het kopen van kunst beïnvloedde, tegenover 32% in 2018 en 29% in 2017. (Bron: Instagram social media-gegevens en statistieken van OmnicoreAgency.com)

67% van allen die deze enquête hebben beantwoord (waarvan 73% van 35 jaar en jonger) zei dat de posts van artiesten en hun studio de belangrijkste invloed hadden bij het kopen van een kunstwerk. Dit werd gevolgd door 68% die zei dat posts op social media van de galerij van kunstenaars de belangrijkste invloed hadden bij het kopen van een kunstwerk van een kunstenaar.

65% van alle ondervraagden in de enquête wordt gesteld dat Instagram hun voorkeurskanaal is voor kunst gerelateerde doeleinden (van 63% in 2018 en 57% in 2017).

Kunstenaars zouden de grote winnaars kunnen worden van Instagram, ondanks dat de groei van volgers in de afgelopen 12 maanden vertraagde.

Is de kunstwereld al verzadigd geraakt met Instagram-accounts? Niet helemaal, hoewel de groei van volgers van musea, veilingen, galerijen en kunstbeurzen in de afgelopen 12 maanden vertraagde. De gemiddelde groei van Instagram- volgers voor Tate, MoMA, Guggenheim en de Met was slechts 27% in 2019 (een daling van 41% in 2018).
Bij de beste veilinghuizen zagen Christie’s, Sotheby’s en Phillips een gemiddelde groei van 39% bij Instagram-volgers (een daling van 44% ten opzichte van een jaar geleden).

Zoeken en ontdekken - 80% van de kopers van kunst gebruikt Instagram om nieuwe artiesten te ontdekken.
Volgen - 79% van de kopers van kunst gebruikt Instagram om artiesten te volgen en op de hoogte te blijven waarmee ze al vertrouwd zijn.
Trending - 75% van de kopers van kunst gebruikt Instagram om te zien wat populair en / of trendy is.
Kopen - 75% van de onlinekopers van kunst gebruikt Instagram om kunst te kopen.
Invloed op kopen - 34% van de kopers van kunst zei dat sociale media een steeds grotere invloed heeft op hun beslissing om kunst te kopen (tegen 32% in 2018).
Verkopen - 89% van de ondervraagde galerijen maakt actief gebruik van sociale media.
Directe sales leads verkopen en genereren - 75%. van de ondervraagde kunstgalerijen gebruikt Instagram om hun artiesten en hun tentoonstellingsprogramma te promoten (van 61,5% in 2018). 54% van deze galerijen vindt Instagram het meest effectieve sociale mediaplatform op het gebied van verkoop en het genereren van directe verkoopleads.
BRON en Samenwerking voor dit artikel met HISCOX – Online Art Trade Report 2019

DEEL 2 HET VERVOLG VAN
“DE ONLINE KUNSTMARKT CIJFERS EN VOORUITZICHTEN”
LEEST U IN nr2 van KUNSTMAGAZINE

(voordien verschenen onder de naam theARTweb magazine)

ONDERSCHRIJF EEN JAARABONNEMENT OP KUNSTMAGAZINE EN ONTVANG 5 EDITIES THUIS VOOR € 50