Jan De Nys

Geboortedatum: 1949
Geboortestad: Aalst
Website: info@insitugallery.be

Over de kunstenaar


“Masqué 04” - fotomontage op Hahnemühle papier gelijmd op dibond - h90x70 cm, 2021.

De meeste mensen zullen Jan De Nys (°1949, Aalst) wellicht herinneren als de bezieler van Galerie In Situ, een kunstruimte die Aalst mee op de kaart zette. De Denderstad zal hem ook herinneren als curator van tentoonstellingen - drie decennia lang bracht hij hedendaagse kunst tot bij het volk. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan: enkele jaren geleden keerde De Nys terug naar zijn eerste liefde als beeldend kunstenaar - een weg die hij van ’67 tot ’86 reeds intens verkende.

De stijl van Jan De Nys is direct, ruw, morsig. De kunstenaar vertrekt van fotobeelden uit zijn archief. Beïnvloed door het nouveau réalisme met kunstenaars als Martial Raysse en zijn experimenten met kleurenfotokopieën in de jaren ’70, combineert hij verschillende, doorgaans zelfgemaakte, opnames van, althans voor het publiek, anonieme personages. Zijn composietbeelden hebben een geabimeerd karakter. Van een naakt vrouwenlichaam beklad met verfspatten, zwaar getatoeëerde borsten van een vrouw in de herfst van haar leven, tot een afgebladderde, door de zon verbleekte reclameposter waarop enkel nog de fonkelende ogen en de glanzende haardos van een model waarneembaar zijn. Op haar lichaam lezen we restanten van een met graffiti gespoten expliciete boodschap ‘*ck yo’. Op het achterplan bespeuren we een affiche waarop enkel nog de letters ‘hermit’ leesbaar zijn, boven een afbeelding van een burgerman die bijna volledig verscholen gaat achter een gigantische molensteenkraag, of hoe het volkse hier hand in hand gaat met het elitaire. De afgebeelde personages ogen vaak onschuldig, zoals de twee deernes in een wit plunje waarover overblijfsels van een in de jaren ’70 populaire poster ‘denk aan onze vriendjes’ zijn gedrukt. De onschuld is vaak schijn. Zoals een grofkorrelige print van Mickey Mouse, een animatiefiguurtje dat sinds de Black Lives Matter-beweging toch niet zo onpartijdig blijkt te zijn - aangezien de traditie van de racistische minstrel shows een van de belangrijkste inspiratiebronnen zou zijn. De Nys combineerde de foto met een fragment uit een onderzoeksverslag naar president Trump, getiteld Report On The Investigation Into Russian Interference In The 2016 Presidential Election. Vele passages zijn er geschrapt en vervangen door de woorden Harm to Ongoing Matter, zoals zichtbaar in de linkerbovenhoek van het werk.

Sofie Crabbé

(uittreksel uit tekst voor brochure “The Parrots”)