Wim Wauman

Geboortedatum: 1976
Geboortestad: Dendermonde
Website: www.wimwauman.com

Over de kunstenaar

meer info of prijs voor het werk gepresenteerd tijdens Salon des Artistes contact  wimwauman@skynet.be

Zelfportret met hoekjes af, 2020
H 59 x B 34.5 x 1.7 cm; Hout, fineer, lijm en olie


Weightless Reflections (Portrait of James), 2019
H 42 x B 33 cm; Fine Art Print op Dibond


Mr. Mooneye, 2020
H 77.5 x B 51 x 1.6 cm: Hout, fineer, lijm en olie.


Holy Spirit Come Home, 2020
Ensemble (drie componenten)

Facing Imperfection (#ApesandCrafts), 2019
H 35 x B 27.5 cm; Fine Art Print op Dibond

Wim Wauman schrijft, knutselt, organiseert, fotografeert en puzzelt traag maar gestaag een multidisciplinair en eigenwijs oeuvre in elkaar dat moeilijk in een hokje te plaatsen valt. Hij maakt in de eerste plaats composities boordevol dubbele bodems en speelse knipogen die veelal verwijzen naar een breder conceptueel en filosofisch kader waarin diepere betekenislagen verweven werden. Zijn (fotografische) stillevens hebben een duidelijke signatuur en werden opgenomen in verschillende collecties zoals die van het Victoria and Albertmuseum in Londen of het FOMU in Antwerpen. Sinds enkele jaren maakt en presenteert de kunstenaar ook gepersonaliseerde meubels en installaties, unieke artefacten en geometrische picturale panelen of figuren uit allerlei soorten houtfineer.

Onder de naam Blauwhaus (www.blauwhaus.be) verkent de kunstenaar steeds vaker ook het potentieel van het narratief en associatief denken, onder meer via het initiëren van artistieke samenwerkingen met collegakunstenaars en 'makers' (zoals Isabel Bouttens, Kelly Schacht, Madeleine Wermenbol, Pieter Léon Vermeersch,...). Bij deze projecten gaat zijn begeesterende verbeelding en conceptueel 'gerijmel' vaak een dialoog aan met de praktijk van andere kunstenaars. Het Blauwhaus koestert immers op recreatieve wijze de 'theologie' van het beeldend experiment, filosofisch onderzoek en educatief (of publieksgericht) engagement. Hierbij speelt hij vaak een dubbele rol: Wauman is zowel 'maker' als 'denker'; auteur én presentator en dus bij uitstek een 'verteller'. 

In december 2019 sloot Wauman zijn artistiek onderzoek rond ‘Arts andCrafts’ af en werd ‘doctor in de kunsten’ aan de Universiteit Antwerpen. 

#MakingisConnecting #DeepResearch #Hiernumaals.

 

 

Exhibitions

 

Wauman stelde onder meer tentoon in De Garage (CC Mechelen, 2013), Roberto Polo Gallery (Brussel, 2015), het Permekemuseum (Jabbeke, 2016), CC Brugge (De Bond, 2018) en het Hangar Art Center (Elsene, 2019) en nam deel deel aan verschillende kunstenfestivals zoals Krasj (Ninove, 2018) of Coup de Ville (WARP, Sint-Niklaas, 2016). Hij nam deel aan groepstentoonstellingen in onder meer Schunck (Heerlen, NL, 2018), Croxhapox (Gent, 2015), Beursschouwburg (Brussel, 2015), Netwerk (Aalst, 2004), Contour (Mechelen, 2003). 

Als curator maakte hij projecten en tentoonstellingen waaronder Stijlfiguren (SecondRoom, Antwerpen, 2011), WORK FLOW (CC Sint-Niklaas, 2018) en Blauwhaus (Waasmunster, 2019).

In een vorig leven was er ook (fotografisch) werk van hem te zien in Italië (Spread in Prato, 2002) en Japan (Happiness, Mori Art Museum, Tokio, 2004).

Hij publiceerde reeds vier boeken met zijn werken en (curatoriële) projecten: 

Paraphernalia (2013), False Friends (2015), WORK FLOW / A Play with Arts Apes and Crafts (2018), (Blauwhaus) GetijdenBoek (2019).