Sofie Neirynck

Geboortestad: Gent
Website: http://www.sofieneirynck.com/

Over de kunstenaar

meer info of prijs voor het werk gepresenteerd tijdens Salon des Artistes contact info@sofieneirynck.be


Hoogte 100 cm x Breedte 110 cm Stalen frame,
Oplage 8 exemplaren en 2 épreuves dartistes - Met certificaat.


Hoogte 200 cm x Breedte 210 tot 260 cm Stalen frame, 4-delig
Oplage 8 exemplaren en 2 épreuves dartistes - Met certificaat.

 

Chaos Controverse ///

Weerspiegelt het leven en de omkadering ervan.
Meer specifiek wat de impact is van kantelmomenten, in ons leven, op ons leven. Daar zit een zekere controverse.

In het groter geheel van het universum is de impact van het kantelmoment onwezenlijk klein en onbelangrijk...de mens als levend wezen blijft ook erna nog steeds gewoon.. een mens.

Maar binnen het kader van het individu zelf kan de impact niet groter zijn.
Men kantelt tijdelijk in een weergaloze chaos tot wanneer alles weer een vaste vorm krijgt.

De structuur van het individu krijgt te kampen met een tijdelijke grote breuklijn: chaos in gevoelens, chaos in gewoonten, chaos in het brein, dit in de mindere als in de positieve fases.

Tijdelijk kantelt de wereld van het individu op zijn kop.



Sofie Neirynck verbergt niet dat ze autodidact is. Om amateurkunstenaar te worden, kan men naar de academie gaan, voor autodidact per definitie niet. Elke goede kunstenaar is in grote mate autodidact, nl. daar waar de stap gezet wordt naar de eigenheid van de vormgeving. Voor het afleggen van die afstand bestaat er geen looprek, wel een parcours van vallen en opstaan. Sofie Neirynck heeft haar weg afgelegd en heeft ondertussen een eigen stijl ontwikkeld. De liefde voor het moderne meubel was er, maar ze bleef niet bij objecten. Ze ging zeer snel ook de ganse ruimtelijkheid creëren, waarin werken of leven een speciale ervaring is, vitaal vernieuwend, maar toch aangepast aan, wat de filosofen “het subject” zouden noemen, de specifieke kenmerken van de gebruikers. Objectief, dwz hoe wordt er gewerkt of geleefd? Of subjectief, dwz hoe wordt de vormgeving ervaren? Of in combinatie, dwz welk teken straalt een vorm uit om mee te delen wie men is of wil zijn. De vormen maken de man, ook als ze door een vrouw ontworpen zijn.

Ondertussen is modern vormgeven, ‘postmodern’ geworden, de correctie op het te strenge modernisme. Haar keukenontwerp, Interieur 14, waarop ik bij BAD 2016, verzot raakte, is een mooi voorbeeld van het postmoderne modernisme. Zeer functioneel de facto, een droom om aan te koken. Maar tegelijk wordt de ondermijning van de perfectie gesuggereerd, die een overbodige illusie gebleken is. Het gebouw van de Amerikaanse supermarktketen BEST, blijft ons bij, een stukje ruïne op de hoek van de nieuwbouw. Gedenk dat het volmaakte niet bestaat, maar dat de schoonheid er niet om treurt.

De keukenblok is monumentaal, een altaar voor de chef koks, genieën, die een kruising zijn van een generaal, een strateeg met eetbaarheden, en een hogepriester, een magiër met smaken. Langs de ene kant een kubusrots, met niets van less is more eraan, hoe meer hoe beter. Langs de andere een gebroken einde, verbrokkeld zonder plamuur.

Boeiend aan haar andere ontwerpen is de spanning die gecreëerd wordt tussen het organisch natuurlijke van het hout, en het anorganische van het bewerkte marmer. Ook haar strakke geometrische verhoudingen weten te beklijven en maken ons stil. Ze creëert plekken waar het fijn toeven is.
Maar Sofie heeft nog meer in haar mars, daarvoor moet men gaan kijken, want woorden verstrijken.

Em. prof. dr. Willem Elias

 

Laatste Nieuws